Planowana budowa obwodnicy wokół Kalisza, w ramach której wykorzystane zostaną drogi krajowe, ma stać się południowym punktem końcowym nowej trasy ekspresowej Via Pomerania. Chociaż obecnie dostępne fundusze wystarczają jedynie na realizację części projektów, to temat ten ponownie zagościł na forum sejmowym, wzbudzając nadzieje na jego pełną realizację.
Znaczenie projektów drogowych
Via Pomerania, zaprojektowana jako droga ekspresowa, ma strategiczne znaczenie zarówno dla kierowców, jak i dla obronności kraju. Trasa ta połączy port w Ustce z kluczowymi miastami, takimi jak Słupsk, Bydgoszcz i Konin, aż do autostrady A2. Ostatecznie połączy się z modernizowaną trasą nr 25, prowadzącą do Kalisza. Podczas spotkania Parlamentarnego Zespołu ds. budowy tej trasy, przedstawiono szczegółową analizę projektu, który w najbliższych latach ma być jednym z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce. Via Pomerania stanie się częścią większego systemu dróg, który umożliwi szybszą reakcję w sytuacjach kryzysowych oraz wzmocni logistykę wojskową.
Wyzwania finansowe i planowanie
Kosztorys budowy Via Pomerania jest imponujący. Już samo opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego to koszt rzędu 100 milionów złotych, a pełna realizacja projektu szacowana jest na ponad 12 miliardów złotych. Podczas posiedzenia sejmowego skupiono się głównie na odcinkach trasy przebiegających przez Pomorze i województwo kujawsko-pomorskie, jednak znaczną uwagę poświęcono również wielkopolskiemu fragmentowi. Ekspert z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zauważył, że połowa odcinków DK25 od Bydgoszczy do Ostrowa Wielkopolskiego jest już na etapie zaawansowanego planowania. W Kaliszu planowane jest skrzyżowanie kluczowych dróg krajowych, co zwiększa strategiczne znaczenie całej inwestycji.
Postępy w modernizacji DK25
Najbardziej zaawansowane prace dotyczą modernizacji trasy DK25 pomiędzy Ostrowem a Kaliszem. Wybrana firma projektowa opracowuje już nowy przebieg drogi. Wkrótce poznamy wykonawcę odpowiedzialnego za modernizację odcinka Kalisz-Konin, a także za budowę obwodnicy wokół Kalisza. Przełomową decyzją było uzyskanie prawomocnej decyzji środowiskowej dla tzw. wariantu nr 5, co pozwala na rozpoczęcie przetargu.
Perspektywy dla DK12
Obecnie modernizacja drogi DK12 na odcinku Sieradz-Kalisz-Pleszew pozostaje w sferze planów i oczekiwań kierowców. Jak dotąd realizowane są jedynie lokalne inwestycje, takie jak remont 3-kilometrowego odcinka od Kalisza do Opatówka. W planach jest także budowa obwodnicy Błaszek. Te punktowe inwestycje wskazują na stopniowy postęp w poprawie infrastruktury drogowej.