Projekt ustawy dotyczący Centralnego Portu Komunikacyjnego jest obecnie rozpatrywany w Sejmie, jednak spółka zarządzająca inwestycją nie czeka na ewentualne zmiany legislacyjne i kontynuuje prace nad realizacją projektu. W międzyczasie poznano szczegóły planów dotyczących rozwiązania problemów z istniejącą serpentyną kolejową na linii nr 14 w kaliskich Piwonicach.
Postępy w realizacji Kolei Dużych Prędkości
Kaliska posłanka PO, Alicja Łuczak, zwróciła się z pytaniami do zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny w sprawie postępów prac nad budową Kolei Dużych Prędkości. Odpowiedzi udzielił Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK. Wskazał on, że dla odcinka Sieradz-Kalisz-Pleszew wybrano wariant W9, który uwzględnia budowę 9-kilometrowej obwodnicy Kalisza. Pomimo braku konsultacji społecznych w tej kwestii, spółka kontynuuje działania. Wnioski o decyzje środowiskowe zostały złożone dla odcinków Pleszew – Poznań oraz Sieradz – Kalisz – Pleszew, a także planowane jest złożenie osobnego wniosku dla obwodnicy Kalisza jeszcze w tym roku.
Innowacje w projekcie infrastrukturalnym
Budowa bypassu ma usprawnić przejazd przez Kalisz dla najszybszych pociągów, co pozwoli skrócić czas podróży z Warszawy i Poznania o kilka minut. W poprzednim projekcie zakładano przejazd wszystkich pociągów przez „wyprostowaną serpentynę” na linii kolejowej nr 14, która powodowała spowolnienia. Obecnie planuje się „prostowanie” serpentyny jedynie dla wolniejszych pociągów. Wariant W9 wraz z bypassem zakłada modernizację linii kolejowej LK 14 w obrębie Kalisza oraz włączenie miasta do sieci Kolei Dużych Prędkości.
Zwiększenie prędkości i poprawa infrastruktury
Dzięki optymalizacji geometrii zakrętu kolejowego, dopuszczalna prędkość pociągów wzrośnie do 130 km/h. CPK planuje przebudowę istniejących obiektów inżynieryjnych oraz modernizację sieci trakcyjnej. Istotnym elementem jest likwidacja przejazdu kolejowego, który od lat powodował korki na ulicy ks. Jolanty, a w jego miejsce planowane jest wybudowanie tunelu drogowego.
Potencjalne zmiany legislacyjne
Plany CPK mogą ulec zmianie, jeśli w Sejmie znajdzie się odpowiednia większość do przegłosowania tzw. „ustawy kaliskiej”. Prezydent Karol Nawrocki podpisał projekt ustawy w Kaliszu podczas drugiego dnia swojego urzędowania. Ustawa zakłada powrót do pierwotnej koncepcji CPK i Kolei Dużych Prędkości, co obejmuje rezygnację z budowy kolejowej obwodnicy Kalisza. Po konsultacjach społecznych projekt skierowano do pierwszego czytania.